sunnuntai 12. elokuuta 2012

Osastoa pelit ja vehkeet: Botanicula (& Machinarium)

Kuva Amanita Designin sivuilta. Lisää samassa osoitteessa: http://amanita-design.net/games/botanicula.html
Koska Parrot and Olivier in America -järkäle ja kaikenlaiset ihan oikean elämänkin jutut pitävät nyt vähän kiireisinä, mainostan kirjan sijaan tällä kertaa peliä... tai kahta.

Amanita Design lahjoitti maailmalle Machinariumin, joka valloitti meikäläisen täysin omintakeisella grafiikallaan, sympaattisilla hahmoillaan sekä selkeästi muotoilluilla ongelmillaan. Tykkään ongelmanratkaisupeleistä, ja tämä oli siinä mielessä täydellinen, ettei siinä tarvitse olla nopea: missään vaiheessa ei voi tyriä täysin, ja ongelmat ratkaistaan ennemmin tutkimalla ja pohtimalla kuin harjoittelemalla samaa tehtävää sen tuhannen kertaa.

Tällaisissa ongelmanratkaisupeleissä mielestäni pahin mahdollinen virhe on se, jos pelaajalle ei muotoilla ratkaistavaksi tarkoitettua ongelmaa tarpeeksi selkeästi. On sietämätöntä palloilla ympäriinsä miettimässä, mitä ehkä pitäisi tehdä, mitä pitäisi hakea, mihin pitäisi pyrkiä. Toinen tälle pelaajalle sietämätön munaus on jättää ongelman ja ratkaisun välinen yhteys liian löyhäksi. Sattumalta löytää oikean ratkaisun, mutta mieleen ei jää "aa, tietysti!" vaan "häh, no onpa tyhmää". Näitä ongelmia ei ole sen enempää Machinariumissa kuin Botaniculassakaan. Ne ovat mahtavia. Kulloinenkin ongelma on muotoiltu selkeästi ja ratkaisut ovat mielekkäitä.

Robottikaupunkiin sijoittuva Machinarium on silmää miellyttävä point-and-clicktyylinen strategiapeli, ja kasvimaailmaa kuvittavalla Botaniculalla on lisäksi annos zen-pelien ideologiaa: suuren osan pelistä muodostaa se, että kuljeskelee ja katselee ympärilleen pelimaailmassa ja nauttii näkemästään. Monet näkymät ovat todella nättejä, ja tekijöiden mielikuvitus ja omanlainen tyyli kantavat mielestäni onnistuneesti koko pelin loppuun asti. Pelissä voi kerätä erilaisia otuskortteja löytämällä eri toimintoja ja öitäisiä, mutta ne eivät ole olennaisia pelin pääasiallisen juonen kannalta. Koska aikarajoja tai muuta stressihätäkiirettä ei pukkaa mistään suunnasta, "hortoilu" onkin helppoa ja hauskaa... mutta suorittamispelit ovat niin yleisiä, että siihen "ootellaan ja katellaan" -mielentilaan voi kestää hetki päästä.

Täydellisiä kesäpelejä. Ensimmäisen palan Botaniculaa saapi jopa pelata ilmaiseksi kehittäjien pelidemolle luomalla sivulla. Koko pelin hinnan ei pitäisi päätä huimata. Ainakin Steamissa sen saa muistaakseni täyshintaisena noin 10 eurolla. Jos jää kärkkymään, saattaapi alennuskin napsahtaa kohdalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti